søndag den 22. januar 2012

Stor bagedag

I dag har jeg simpelthen bagt som en besat! Jeg har bagt macarons og Herman (min venskabskage). Macarons var noget jeg smagte for første gang, da jeg var i Paris på studietur sidste år. Jeg var inde i den berømte Ladurée forretning på Champs-Élysées og købte et par af de skønne vidundere. De ret pepperede, men de smager  vidunderligt!



Min veninde Louise og jeg poserer foran den flotte forretning, haha. De var desværre ved at lave fronten om, da vi var der. 

Hindbær macarons
Jeg har hørt, at det er enormt svært at bage macarons, så jeg har brugt meget tid på nettet, for at finde den perfekte opskrift. Jeg endte ud med en rigtig god en, synes jeg selv. Det lykkedes i hvert faldt. Er ret stolt! 

Ingredienser:
120 g mandelmel
220 g flormelis
100 g æggehvider
25 g sukker

Mandelmel fås næsten ingen steder og er dyrt, så i stedet smuttede jeg nogle mandler og ristede dem i ovnen ved 175 grader. Så lagde jeg dem ud og tørre et par dage, hvorefter jeg blendede dem meget fint til mandelmel. Derefter blander man mandelmelet og flormelissen sammen til det er helt sammenblandet. 

Pisk marengs af æggehviderne og sukkeret og vend mandelblandingen i. Hvis de skal farves, så tilsæt pastafarve nu. Jeg læste, at der var større chance for, at kagerne blev gode, hvis man brugte pastafarve i stedet for frugtfarve. Selv brugte jeg frugtfarve, men synes ikke de tog så godt i mod, så vil prøve pastafarve næste gang.

Fyld marengsmassen i en sprøjtepose med en rund tyl og sprøjt marengsen ud på størrelse med en 5-krone på et stykke bagepapir. Det lidt vigtig de bliver lige store, da de jo senere skal parres to og to. Jeg valgte derfor hurtigt at tegne nogle cirkler på mit bagepapir til hjælp. Husk at vende blyantstregerne ned mod bordet, ellers tager kagerne i mod farven. 


Når du har fået sprøjtet den alle ud på bagepapiret, så lad dem stå i mindst 30 minutter. Så er de nemmere at få af bagepapiret, når de en gang er færdige. Mit anden plade gik nemmere end den første, og de havde stået 45 minutter inden jeg satte dem ind, so be patient! Hvis du smider dem i ovnen med det samme, så hæver de som små vulkuner. Flot er det ikke! Kagerne skal have ca. 15 minutter i ovnen ved 140 grader.

(Ja, stregerne hjælp ikke meget, haha)


Farven gik lidt af da de kom i ovnen. Så note til mig selv, og andre der måske vil prøve at bage dem.. Husk, at proppe godt med farve i. Lad kagerne køle af mindst 30 minutter, ellers flækker de eller krakelerer. 



Her er det endelige resultat. Jeg fyldte mine macarons med hindbær syltetøj, men der findes mange andre ideer til hvad man kan fylde dem med!





Og så var der Herman ;-) Herman er en venskabskage, jeg fik af en sød veninde. Jeg har passet og plejet ham i 10 dage, så nu nyder jeg ham (velfortjent), og tænker på mine fire veninder, der nu passer en lille del af ham!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar